Jakie są różnice między nartami skiturowymi a zjazdowymi?

Skitouring znacznie różni się od tradycyjnych zjazdów na zatłoczonych stokach. Trasy są tu zazwyczaj nieoznakowane i niepatrolowane oraz wymagają wysokich umiejętności. Składają się też ze znacznie częstszych odcinków płaskich oraz bardzo stromych. Trasy wymagają znacznie bardziej zaawansowanego sprzętu, którym są narty skiturowe. Czym one różnią się względem tych zjazdowych? 

Podstawowe różnice

Najważniejszą różnicą między nartami skiturowymi a zjazdowymi jest specjalny materiał, zwany też foką. Umożliwia on chodzenie po bardziej stromych odcinkach, aż do szczytów gór. Chodzenie po śnieżnych odcinkach pod górkę wymaga także lekkości sprzętu. Wersje skiturowe nie dość, że lżejsze to jeszcze są bardziej miękkie, przez co łatwiej poruszać się po ciężkim terenie. Wędrówka w skitouringu może trwać nawet kilka dni, dlatego warto wyeliminować każdy zbędny gram.

Przy skitouringu trzeba pamiętać, że wymaga on bardzo dobrej kondycji fizycznej. Zjazdy na nartach skiturowych wymagają całkiem innych umiejętności niż przy „zjazdówkach” – zobacz galerię. Osoby chcące się przerzucić na ten rodzaj sportu powinny wiedzieć, jakie są podstawowe różnice między nimi. Zjeżdżanie nimi na tradycyjnym stoku jest możliwe, ale wymaga ich odpowiedniego opanowania. 

Jakie narty skiturowe najlepiej nadadzą się na trudną trasę? 

Dobrej jakości narty do skitouringu wymagają najwyższej klasy materiału. Najlepiej, gdy jest to połączenie drewna z karbonem. Zapewnia to dużą sztywność przy pokonywaniu ciężkich zakrętów. Bardzo ważna jest też lekka konstrukcja, umożliwiająca wejście na strome pagórki i podejścia. Należy pamiętać, że takie narty nie pokonają każdej trasy, zwłaszcza przy małych opadach śniegu. Macierz powinna zostać wykonana ze stopu włókien węglowych, które nadadzą przyczepności przy braku utraty dynamiki. Istotny jest także wcześniej wspomniany materiał zwany foką, który odróżnia narty skiturowe od zjazdowych. Niektóry sprzęt posiada tak zwany „powder turn rocker”, który pozwala kontrolować prędkość przy niebezpiecznych zakrętach.